torsdag 3 september 2015

Julia Caesar avslöjad

Den oriktiga Julia Caesar
Så var hon avslöjad till slut ,hon som irriterat alla ledarskribenter genom sin skarpa formuleringskonst och konspiratoriska analys av Sverige;Alltså Julia Caesar.Jag må erkänna att jag länge varit nyfiken på vem hon egentligen är,men nu när jag vet är det inte så intressant längre.Damen ifråga kommer ifrån Bollnäs från början och torde ha gått på gymnasiet samtidigt som jag gick i realskolan.Man kan ju fråga sig vad den riktiga Julia Caesar skulle ha tyckt om att låna ut sitt namn på det här sättet.
           Jag tycker nog i princip att man ska gå ut med sitt riktiga namn om man deltar i samhällsdebatten. Det ska vara rätt vägande skäl annars .Man kanske riskerar att mista jobbet,eller får svårt att få en tjänst man söker. Det kan ju handla om den personliga säkerheten.Det blir en asymmetri om den ena debattdeltagaren går ut med sitt namn och den andra kontrahenten med en anonym signatur. Jag har bara läst en av hennes böcker,samt enstaka blogginlägg och tycker att hon visserligen belyser viktiga problem i vår asyl och invandringspolitik,men det finns ett konspiratorisk drag i det hon skriver. Jag känner således inte riktigt igen mig i  den bild hon ger av Sverige av idag. Jag tycket nog fortfarande att Sverige är ett rätt bra land att leva i ,men frågan är ju vart vi är på väg. Å andra sidan kan man fråga sig hur sannfärdig bild av Sverige vi får i Fredrik Reinfeldts klassiska Det Sovande Folket. ,för att inte tala om Stieg Larssons millennietrilogi. "Julia Caesar " befinner sig emellertid på fel sida om åsiktskorridoren och då är det helt i sin ordning att kalla henne nazist och andra hemska saker.
             Det som oroar våra ledarskribenter är att "Julia Caesar" inte är så lätt att avfärda som en vanlig bloggare eller insändarstolle .Hon är ju journalist bevars. Det gick väl an så länge hon höll sig till amalgamdebatten eller kritiserade vårdsverige  ,men att ge sig på islamiseringen eller det mångkulturella samhället det är för farligt.
             För övrigt tror jag inte att det är riktigt bra för den psykiska hälsan att snöa in för mycket på en fråga,det må vara feminismen eller vindkraften.Risken är att man drabbas av någon slags kikarinskränkning och förlorar sinnet för proportioner.
Den riktiga Julia Caesar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar